Hieronder vind je de poll voor afgelopen maand. Een toelichting van de goede doelen vind je onder de poll.
Het Iodine Global Network (IGN) is wereldwijd de grootste organisatie die zich inzet tegen jodiumtekorten, de meest voorkomende oorzaak van hersenschade bij pasgeborenen. Belangrijk werk, want wereldwijd leven 2,2 miljard mensen in gebieden met een risico op jodiumtekort, en jodiumtekort is dan ook nog steeds de belangrijkste oorzaak van vermijdbare mentale stoornissen in de wereld. IGN ondersteunt wereldwijd gezonde jodiumvoeding door een veilige, effectieve en betaalbare oplossing: een klein beetje jodium toevoegen aan zout. Met €100 zorgt IGN ervoor dat per jaar zo’n 10.000 personen worden geholpen. Dit zorgt niet alleen voor minder sterfgevallen, minder hersenschade, minder armoede, meer onderwijs, meer gezondheid en meer gelijkheid, maar laat daarnaast per dollar de economische productiviteit met 30 euro stijgen.
Mercy For Animals (MFA) lobbyt voor de rechten van dieren die worden gekweekt voor voedsel. Zo zet MFA zich via juridische procedures en bedrijfscampagnes in voor dieren in de VS, Canada, Brazilië, Mexico en India, maar filmen ze bijvoorbeeld ook undercover binnen fabrieksboerderijen en delen dit via de media en online campagnes. Onderzoek laat zien dat MFA waarschijnlijk zeer effectief is omdat zij zich inzet voor dieren die veel gekweekt worden maar waarvan de belangen amper worden behartigd (zoals kippen en vissen), zij werkt in landen waar dierenbelangen weinig worden behartigd en omdat MFA werkt in landen waar dierlijke producten veel worden geconsumeerd.
Wereldwijd sterven jaarlijks 5,3 miljoen kinderen onder de vijf jaar. Meer dan de helft van deze sterfgevallen, alsmede het overlijden van hun moeders, kan worden voorkomen wanneer families gebruik zouden maken van eenvoudige, goedkope of gratis interventies zoals handen wassen, bevallen in een professionele omgeving en het geven van borstvoeding. Development Media International (DMI) voert grootschalige mediacampagnes uit in arme landen via radio, televisie en mobiele communicatie. Door middel van deze campagnes verspreidt DMI informatie en verandert ze sociaal-culturele normen. De invloed van deze campagnes is groot, zo stemt 59% van de vrouwen en 70% van de mannen in Oeganda minstens één keer per week af op een campagne. Door het werk van DMI is het gebruik van anticonceptie toegenomen met 17,3%, zijn diarree-consulten toegenomen met 73% én is kindersterfte afgenomen met 9,7%.
Overheden in Afrika hebben de afgelopen jaren grote stappen gezet, waardoor vrijwel evenveel kinderen naar de basisschool gaan als in landen met een hoog inkomen. Het niveau verschilt echter, zo maken veel kinderen in Sub-Sahara Afrika de lagere school af zonder simpele zinnen te kunnen lezen. De Wereldbank schat zelfs dat meer dan 100 miljoen kinderen in Sub-Sahara Afrika niet kunnen lezen. Teaching at the Right Level (TaRL) focust zich op het veranderen van structuren die voor deze leerachterstanden zorgen. Zo worden kinderen beoordeelt met behulp van een eenvoudige test en worden deze kinderen vervolgens gegroepeerd op basis van hun leerniveau in plaats van hun leeftijd of klas. TaRL werkt hierbij samen met (lokale) overheden en belanghebbenden zodat hun programma past bij lokale prioriteiten en behoeften. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat TaRL één van de meest effectieve manieren is om het niveau van leerlingen omhoog te krijgen.