Hieronder vind je de poll voor afgelopen maand. Een toelichting van de goede doelen vind je onder de poll.
De Global Alliance for Improved Nutrition heeft als missie het verhogen van de consumptie van voedzaam voedsel onder kwetsbare bevolkingsgroepen, met name vrouwen, meisjes en kinderen. Door partnerschappen op te bouwen tussen overheden, de particuliere sector en gemeenschappen proberen zij dit voedsel bij diegenen te krijgen die het het hardst nodig hebben. In het bijzonder focussen zij zich op het toevoegen van jodium. Jodium is cruciaal voor de ontwikkeling van hersenen en botten, maar 1,75 miljard mensen krijgen hier niet voldoende van binnen. Dit leidt tot meer miskramen, doodgeboorte en kindersterfte, alsmede cognitieve en ontwikkelingsproblemen. Voor zo’n €0,25 krijgt iemand een leven lang voldoende jodium binnen. Bovendien betekent elke geïnvesteerde euro een stijging in productiviteit bij de ontvanger van 30 euro.
De Good Food Institute is actief in de VS, Brazilië, India, Hong Kong, Singapore en Europa, waar ze werken aan het vergroten van de beschikbaarheid van diervrije producten door de ontwikkeling en marketing van plantaardige en, als één van de weinige, cel gekweekte alternatieven voor dieren te ondersteunen. Hiervoor spant The Good Food Institute rechtszaken aan, ze lobbyen, moedigen grote bedrijven aan om meer plantaardig te produceren, organiseren evenementen, doen onderzoek en houden contact met andere bewegingen die de belangen van dieren behartigen. Op een kosteneffectieve manier versterken zij zo de dierenwelzijnsbeweging, en krijgen zij het welzijn van dieren op de (politieke) agenda.
De Clean Air Task Force pleit voor maatregelen voor schonere lucht om zo klimaatverandering tegen te gaan. Zo zet men zich in voor het verminderen van uitstoot door fossiele brandstoffen, wil men koolstofuitstoot reduceren door kosteneffectieve innovaties en wil men tegelijkertijd mensen in groeiende economieën voorzien van voldoende schone energie voor hun behoeften. Dit doen zij door te lobbyen in de VS, China en Europa. Hun lobbywerk bestaat uit het combineren van hoogwaardig onderzoek met creatieve (media)campagnes, waarbij zij meermaals hebben laten zien dat zij met een klein budget grootschalige veranderingen in maatschappij en wetgeving teweeg kunnen brengen. Voor iets meer dan een euro zorgt de Clean Air Task Force voor een ton minder aan CO2-uitstoot.
Innovations for Poverty Action (IPA) is een wereldwijde non-profitorganisatie die zich bezighoudt met het onderzoeken van de effectiviteit van interventies en beleidsmaatregelen ter bestrijding van armoede. Niet alleen onderzoeken ze deze maatregelen, IPA probeert ook te achterhalen waarom deze werken en welke aanpassingen ze effectiever maken. Bovendien delen ze deze bevindingen met beleidsmakers en overheden, ondersteunt het partners bij het gebruikmaken van de data, en helpt het bij het opschalen van succesvolle initiatieven. Veel goede doelen die eerder bij Tweedekants zijn geweest zijn door IPA geëvalueerd en geadviseerd, en hoewel het lastig meten is wat een dollar precies doet, lijkt het werk van IPA kosteneffectief.
.